Deň Zeme
Earth Day

Deň Zeme sa na celom svete oslavuje každý rok 22. apríla. Od roku 1970 sa mnohé organizácie a inštitúcie snažia zvyšovať povedomie a upozorňovať spoločnosť na problémy životného prostredia. Deň Zeme sa začal sláviť v USA a v súčasnosti sa oslavuje vo viac ako 150 krajinách.

Rozhodli sme sa zapojiť do osláv tohto dňa tým, že upozorníme na ochranu našej planéty a zvýšime povedomie o udržateľnom a ekologickom obchode. Zistite viac o hrozbách pre našu planétu vrátane klimatických zmien a straty biodiverzity, ako aj o záväzkoch spoločnosti Müller. Pri tejto príležitosti by sme Vám radi predstavili značky dostupné v našich predajniach, ktoré významne prispievajú k ochrane našej planéty, či už používaním špeciálnych obalov alebo dizajnov, alebo prostredníctvom rôznych kampaní a projektov.

Obsah stránky
Aké hrozby číhajú pre našu Zem?
• Compromiso de Müller
• Proyecto abeja
• Reforestación de bosques
• Más contenido relacionado con la sostenibilidad

Aké hrozby číhajú pre našu Zem?

Zmena klímy

Globálne otepľovanie a zmena klímy sú prítomné a môžeme ich pocítiť prostredníctvom povodní, horúčav a topenia ľadovcov. S nástupom industrializácie sme my, ľudia, mali ďalší citeľný vplyv na klímu Zeme. Ovplyvňuje ju najmä náš životný štýl, ktorý si vyžaduje vysokú spotrebu energie a uvoľňuje do atmosféry čoraz viac skleníkových plynov.

Strata biodiverzity

Na celom svete mizne čoraz viac rastlinných a živočíšnych druhov. Biodiverzita, t. j. rozmanitosť života vo všetkých jeho formách, sa dramaticky znižuje. Zmeny vo využívaní pôdy, klimatické zmeny a šírenie pôvodných druhov ohrozujú biodiverzitu na našej planéte.

Prečo je biodiverzita taká dôležitá?


Biodiverzita je predpokladom nášho života a prežitia. Dobrá kvalita ovzdušia, čistá voda a kvalitná pôda závisia od biodiverzity našej planéty. Rastliny, živočíchy, huby a mikroorganizmy čistia vodu a vzduch, poskytujú potravu a vyživujú pôdu. Opeľujúci hmyz, ako napríklad včely, je zasa nevyhnutný pre rozmnožovanie rastlín a zabezpečuje produkciu našich potravín.


Záväzok spoločnosti Müller ku Dňu Zeme

Spoločnosť Müller sa angažuje v oblasti životného prostredia, pretože je to jednoducho správne, konať udržateľným spôsobom. Nejde len o predchádzanie vzniku odpadu, ale aj o recykláciu. Spoločnosť Müller nielenže rôznymi projektmi zvyšuje povedomie o ochrane Zeme, ale ponúka aj príležitosti, aby ste sa sami mohli v tejto veci stať aktívnymi. Viac informácií o tom nájdete v našich tipoch a trikoch na ochranu životného prostredia na konci stránky.

Tu máme pre vás dve témy, ktoré by sme vám radi podrobnejšie predstavili, pretože významne prispievajú k ochrane našej planéty: po prvé, ochrana včiel a po druhé, obnova lesov.

 Projekt včiel

Včely sú nosným pilierom ekosystému. Viac ako 80 % pôvodných kvitnúcich rastlín závisí od ich opeľovania. Aj ľudia potrebujú včely: Jedna tretina svetovej produkcie potravín závisí od včiel a iného hmyzu. Preto je také dôležité, aby sme spoločne včely podporovali a chránili ich životný priestor. Preto sa spoločnosť Müller zapája do rôznych projektov a kampaní na ochranu včiel.

Včelí projekt: domov pre milión včiel

Včely sú základom nášho ekosystému. Od roku 1950 však celosvetová populácia včiel klesla o viac ako polovicu. Vďaka spolupráci medzi spoločnosťami Müller, Couponplatz, Beefuture a ďalšími partnermi sa má poskytnúť domov približne miliónu včiel. Jeden plný úľ zodpovedá približne 60 000 včelám. Víziou projektu bolo dosiahnuť 17 plných úľov (= jeden milión včiel) a vytvoriť tak pre včely nový životný priestor. Tento míľnik už bol prekročený a každým dňom sa zachraňujú ďalšie včely.

Deň včiel v školách

V roku 2023 zorganizovala spoločnosť Beefuture v spolupráci s firmou Müller na rôznych základných školách projektový deň na tému včiel. Školské triedy sa prostredníctvom živého obrazového materiálu, plástov medu na dotyk a príbehov vydali na cestu včiel počas roka. V správach detí bolo badateľné, že na včely sa v každodennom živote pozerajú skepticky, ale so zvedavosťou.

Mnohé z detí už majú predchádzajúce poznatky z rodinných úľov, keďže včelárstvo sa čoraz viac etabluje ako rodinný koníček. Nie je zriedkavosťou, že sa celé rodiny zúčastňujú na včelárskych kurzoch v Beefuture, kde sa učia, že včelie rodiny si vyžadujú starostlivosť a nemali by byť odkázané samy na seba.

Med 100 % od spoločnosti Müller

V roku 2022 vyprodukovali usilovné včely toľko medu, že spoločnosť Müller mala vlastný med. Med, ktorý je 100 % vyprodukovaný včelami spoločnosti Müller, sa, žiaľ, nepredáva, ale poskytuje sa na sociálne projekty.

Napríklad základná škola v Oberfahlheime dostala v rámci včelieho projektového dňa 300 pohárov medu, aby prostredníctvom tomboly alebo predajných stánkov zvýšila finančné prostriedky svojej školy.


Obnova lesov

Zánik lesov je celosvetový problém. Populácie veľkých stromov v amazonskom pralese neustále klesajú. Len v roku 2022 tam bolo vyrúbaných približne 12 000 km2 lesa, čím sa ešte viac znížil jeden z najdôležitejších producentov kyslíka. Lesy, biotopy voľne žijúcich živočíchov a kvalita pôdy však klesajú aj v Nemecku. Od roku 2022 sa spoločnosť Müller zapája do rôznych projektov na podporu udržateľného využívania zdrojov. Spoločnosť Müller sa zameriava nielen na aktívne zalesňovanie lesov v Nemecku a na medzinárodnej úrovni, ale aj na vzdelávanie.

Obnova lesa s holistickým prístupom

Od polovice roka 2022 spoločnosť Müller podporuje neziskovú humanitárnu organizáciu Fairventures Worldwide so sídlom v Stuttgarte pri zalesňovaní Ugandy a našich štátnych lesov. Na ostrove Borneo (Indonézia) ako aj v Ugande (východná Afrika) Fairventures uplatňuje holistický prístup, ktorý zohľadňuje nielen ekologické, ale aj sociálne a ekonomické aspekty a zameriava sa na miestne obyvateľstvo.

17 000 stromov pre lepšiu klímu

Pri Günzburgu bol položený základný kameň rozsiahleho programu zalesňovania. Celkovo má byť vysadených  17 000 stromov na podporu trvalo udržateľného obhospodarovania lesov v Nemecku.

Na prvom stretnutí v polovici februára spoločnosť Müller a ďalší kooperační partneri vysadili v mestskom lese v Günzburgu približne 200 stromov pod vedením lesnej škôlky Lindner. Plánovaná celková výsadba 17 000 stromčekov bude do polovice marca plne integrovaná do lesného porastu. 

Pri výbere drevín odborníci uprednostnili domáce druhy, ako sú smrek, lipa malolistá, hrab, brest a orech, ako aj duglaska, jelša červená, buk medený, borovica weymouthská a dub červený.

Pestrá zmes rôznych druhov stromov zabezpečuje vyvážený porast a aj v budúcnosti bude poskytovať životné prostredie mnohým obyvateľom lesa. Zároveň sa vďaka tomuto opatreniu zlepší aj kvalita pôdy, čo prospieva životnému prostrediu aj ľuďom.

„Sadíme les“

V spolupráci s výrobcom hračiek goki chce spoločnosť Müller upozorniť na to, aké dôležité sú naše lesy pre zdravie našej planéty. Preto za každú hračku goki predanú v našich predajniach Müller a v našom internetovom obchode zasadíme jeden strom.

Cieľom je 100 000 stromov. Touto spoluprácou chceme spolu s firmou goki zvýšiť povedomie o tom, že naše spotrebiteľské správanie má vplyv na našu planétu. Výrobky z obnoviteľných a prírodných surovín môžu mať pozitívny vplyv na nedotknutý ekosystém.

 

Prevzatie zodpovednosti

Výrobca hračiek a drogéria chcú svojou spoluprácou zároveň upozorniť na to, že zodpovedné správanie nie je len povinnosťou spotrebiteľov, ale aj samotných spoločností. Za zachovanie našich lesov a zdravej planéty.
Spolupráca prebieha nezávisle od Dňa Zeme. Ďalšie informácie o spoločnosti goki a spolupráci so spoločnosťou Müller nájdete tu.


Veľký projekt v Chorvátsku

Znečistené pláže sú vážnym celosvetovým problémom, ktorý sa týka aj európskeho pobrežia. Neprimerané systémy likvidácie odpadu a vplyv turistickej sezóny vedú k neúmerne vysokému množstvu odpadu. Znečistenie oceánov a z toho vyplývajúce účinky na ekosystém majú ďalekosiahle dôsledky a možno ich zvrátiť len pomocou komplexných metód.

Preto organizácia na ochranu životného prostredia MBRC The Ocean v spolupráci so spoločnosťou Müller spustila v Chorvátsku rozsiahly projekt. Projekt sa začal v októbri 2023, keď sa jadranské pobrežie chorvátskeho ostrova Dugi Otok vyčistilo od odpadkov: Šesťdesiat dobrovoľníkov vrátane 12 zamestnancov spoločnosti Müller vyzbieralo 72 vriec odpadu. Cieľom projektu „Cleanup Hub“ je vyčistiť celé chorvátske pobrežie od severu na juh v priebehu jedného roka s pomocou centier čistenia MBRC. Partneri projektu spolupracujú s miestnymi partnermi v oblasti recyklácie, aby sa zabezpečila správna likvidácia a recyklácia vyzbieraného odpadu.

Vzdelávanie na školách

Okrem cieľa oslobodiť pláže od odpadkov prostredníctvom čistiacich kampaní podporujú partneri spolupráce MBRC The Ocean a Müller vzdelávanie v školách, aby sa zabránilo novému hromadeniu odpadkov na plážach. Na tento účel sa v školách plánujú rôzne kampane, ktoré sú podporované komplexnými koncepciami recyklácie.

 

Najväčšia čistiaca kampaň v Chorvátsku

Tri pláže

V rámci rozsiahleho projektu organizuje spoločnosť Müller spolu s MBRC The Ocean v rámci Dňa Zeme „najväčšie čistenie Chorvátska“. Od 12. do 22. marca 2024 sa uskutoční čistenie pláží na ostrovoch Krk, Cres a Medulin za účasti viac ako 300 dobrovoľníkov.

Medzi dobrovoľníkmi sú potápači, námorníci, študenti a zamestnanci spoločnosti Müller. Cieľom dodatočnej kampane je opäť spojiť zdroje na čistenie pláží. Kooperační partneri dúfajú, že sa im podarí prilákať aj nových záujemcov o rozsiahly projekt „Cleanup Hub“.

Dôležitý problém

Projekt udržateľnosti v Chorvátsku je pre spoločnosť Müller mimoriadne dôležitý. Maloobchodná skupina so sídlom v Ulme tam má takmer 100 predajní.

 


 

Vlastné značky spoločnosti Müllerforward
bio-primo
aveo
duchesse
logo-terra-naturi-277x277-27680
body-soul
mqm-softstar-277x210-74591
blink

Obzvlášť pri našich vlastných značkách nám ochrana planéty mimoriadne leží na srdci. Preto neustále vyvíjame naše výrobky a obaly tak, aby sme zabránili vzniku odpadu.

Mnohé výrobky od spoločností AVEO, Terra Naturi, Body&Soul, Bio Primo, Duchesse, Blink a SoftStar prispievajú k ochrane životného prostredia nielen tým, že zabraňujú vzniku prebytočného odpadu, ale aj tým, že nepoužívajú mikroplasty:

  • Pokiaľ ide o krémové mydlá AVEO: namiesto kupovania nových mydiel ich doplňte: V porovnaní s dávkovacími fľašami ušetríme viac ako 50 % plastov. Tuhé šampóny a kondicionéry nepotrebujú vôbec žiadne plastové obaly. Kartón je vyrobený z obnoviteľných surovín a je recyklovateľný. V porovnaní s tekutým šampónom alebo kondicionérom sa používa zloženie so zníženým obsahom vody, ktoré má vysokú výťažnosť. Jedna tableta tuhého šampónu alebo kondicionéra zodpovedá približne dvom fľašiam tekutej alternatívy.

  • V spolupráci s naším partnerom Incase je často možné zaobísť sa bez plastov pre výrobky Body&Soul. Nové obaly sú tiež menšie, takže sa používa menej materiálu. Pomocou pokynov na separovanie na obale sa podporuje následné triedenie odpadu v domácnosti: Naše obaly sú navrhnuté tak, aby sa jednotlivé materiály po otvorení okamžite oddelili.

  • Sprchové gély, šampóny a tuhé kondicionéry Terra Naturi nepoužívajú plastové obaly. Kartón je vyrobený z obnoviteľných surovín a je recyklovateľný. V porovnaní s tekutými výrobkami sa používa zloženie, ktoré znižuje spotrebu vody, čo má za následok vysoké krytie. Jeden tuhý sprchový gél, šampón alebo kondicionér zodpovedá približne dvom fľaštičkám tekutej alternatívy. Mimochodom: Všetky výrobky tejto značky neobsahujú mikroplasty.

  • Spoločnosti Müller a Bioland zintenzívňujú spoluprácu. Rodinná spoločnosť má vo svojom sortimente už viac ako 60 výrobkov Bioland značky Alnatura.
    V budúcnosti budú aj výrobky vlastnej značky Bio Primo spoločnosti Müller označené logom partnerstva Bioland. Všade, kde to bude možné, sa bude sortiment vlastnej značky Müller postupne prevádzať na štandard Bioland. Bioland znamená ochranu biodiverzity, životného prostredia a klímy. Najväčšia nemecká organizácia ekologického poľnohospodárstva sa zasadzuje za krátke dodávateľské reťazce a dobré životné podmienky zvierat. Hovorí „nie“ genetickému inžinierstvu a továrenskému chovu. Všetky farmy Bioland pracujú podľa prísnych smerníc združenia, ktoré idú ďaleko nad rámec normy EÚ pre ekologické poľnohospodárstvo. Partnerstvo so spoločnosťou Bioland dokonale zapadá do záväzku spoločnosti Müller k udržateľnosti a posilňuje odborné znalosti v oblasti ekologického poľnohospodárstva v rastúcom obchode so zdravou výživou.

  • To platí aj pre koncentrované vrecúško čistiaceho prostriedku na okná Blink. So svojimi 15 g ušetrí minimálne 75 % hmotnosti klasickej fľaše s čističom okien
    v spreji, ktorá bežne váži 60 g. To znamená, že naše vrecúško s náplňou ušetrí približne 5 ton plastov ročne. Náš čistič umývačky riadu Blink Eco neobsahuje žiadne pridané vonné látky ani farbivá. Šetrí aj plastový odpad: fólia je rozpustná vo vode a kartónový obal je vyrobený z 90 % z recyklovaného materiálu.

  • Menštruačné kalíšky Duchesse šetria zdroje a dajú sa opakovane používať: sú vyrobené z vysokokvalitného lekárskeho silikónu, a preto významne prispievajú k predchádzaniu vzniku odpadu a šetreniu zdrojov.

  • V súlade s heslom "No plastic is fantastic" je jeden výrobok z kategórie toaletných papierov SoftStar navrhnutý tak, aby bol úplne bez plastov. Obal je vyrobený z papiera a navrhnutý tak, aby bol čo najkompaktnejší. Okrem toho sú položky z radu kuchynských utierok, toaletného papiera a vreckoviek SoftStar jednými z prvých výrobkov vlastnej značky Müller, ktoré na obale obsahujú návod na separáciu.

Tipy a triky na ochranu životného prostredia

Medzinárodná organizácia Global Footprint Network každoročne vypočítava a zverejňuje dátum Dňa presiahnutej kapacity Zeme. Podľa neho ľudstvo v súčasnosti čerpá zo Zeme o 74 % viac biologických zdrojov, ako dokáže príroda za rok obnoviť, ako keby sme mali k dispozícii nie jednu, ale 1,74 planéty Zem. Je preto nevyhnutné, aby s tým každý niečo urobil.

Základným princípom je, že Deň Zeme je každý deň. Každý deň sa musíme a môžeme venovať životnému prostrediu a niečo preň urobiť. Ide o zníženie našej ekologickej stopy a ochranu našej planéty. Tu je teda niekoľko tipov a trikov, čo môže každý z nás urobiť pre ochranu životného prostredia:

  • Šetrite energiu a elektrinu vypínaním elektrických spotrebičov alebo svetiel, keď už nie sú potrebné.
  • Namiesto kupovania nových vecí využívajte opravovne, krajčírky a rady odborníkov, aby ste nemuseli vždy hneď kupovať nové veci. Alebo požiadajte priateľov a príbuzných, či vám môžu požičať potrebné náradie alebo dokonca pomôcť svojimi odbornými znalosťami.
  • Výrobky by ste mali používať šetrne a používať regionálne, sezónne a udržateľné výrobky, ktoré majú dlhú trvanlivosť a dajú sa opätovne použiť.
  • Kupujte si debničku s ovocím a zeleninou od miestneho poľnohospodára alebo nakupujte na miestnom trhu.
  • Používajte ekologickú dopravu, napríklad vlak alebo bicykel, vyhýbajte sa autu a užívajte si čerstvý vzduch.
  • Recyklácia funguje aj doma, napr. mobilné telefóny môžete poslať na recykláciu namiesto toho, aby ste ich vyhodili.
  • Šetrite energiou a elektrickou energiou tak, že vypnete elektrické spotrebiče alebo lampy, keď ich už nepotrebujete.
  • Používajte certifikovanú prírodnú kozmetiku, ktorá neobsahuje mikroplasty.
  • Pri nakupovaní používajte sieťky na ovocie, vrecká na chlieb a úložné boxy. Mnohé obchody dnes ponúkajú aj nebalené výrobky alebo dodávajú tovar v nádobách, ktoré ste si sami priniesli. Pri najbližšej návšteve predajne s čerstvými výrobkami alebo pekárne sa opýtajte, či si môžete vziať so sebou rožky alebo syr v chlebovom vrecku alebo úložnom boxe.
  • Požičiavanie namiesto kupovania: Namiesto kupovania kníh využite ponuku miestnej knižnice. Ďalšou možnosťou je vymieňať si knihy s priateľmi. Knižné banky tiež ponúkajú dobrú príležitosť vyhľadať si nový materiál na čítanie a odložiť si jednu alebo dve knihy. Je to nielen ekologické, ale aj nenáročné na peňaženku a zabraňuje to preplneniu políc doma.
  • Správne recyklujte: miestna samospráva vám určite poskytne návod, ako na to.